Sdílené ekonomice věří i velké firmy, půjčujte si mezi sebou.
Nejen malí podnikatelé a "obyčejní lidé" přicházejí na to, že ve sdílení věcí je budoucnost. Sdílená ekonomika nalákala i velké nadnárodní firmy, které tak přicházejí na trh s vlastními formami tohoto odvětví. Asi nejvýraznější je tento trend zatím v oblasti dopravy. I české firmy se ho chytly.
Vydáno 11.01.2018, přečteno: 997x
Tak třeba automobilka Volkswagen v letošním roce představila pod svou novou značkou Moia spolujízdu po svém. Ke sdílení cest slouží i jejich vlastní elektromobil, kam naskládáte až pět spolucestujících.
Škoda Auto zase podporuje službu HoppyGo - aplikaci, díky které lidé sdílejí svá auta. Při půjčování na HoppyGo řidič neplatí náklady na pravidelnou údržbu, pneumatiky, olej nebo pojištění. Auto si půjčuje jen, když ho potřebuje a spojené náklady jsou obsažené v půjčovném. Do sdílení automobilů investuje přes SmileCar také železniční dopravce Leo Express.
Další trh s potenciálem je sdílení kol - bikesharing. V Česku už nějaký ten pátek fungují třeba Rekola - růžové spojky, které najdete zaparkované v některých městech a po splnění určitých podmínek si je můžete půjčit. Kola cyklistům půjčují i České dráhy - systém ČD Bike využívají hlavně turisté. Je to jednodušší, než převážet po republice vlastní kolo.
Sdílení v letošním roce proniklo i na oblohu, a to díky aplikaci Wingly, která zkontaktuje soukromé piloty s pasažéry, ti pak sdílí náklady i vášeň z létání. Je jen otázkou času, kdy se tohoto trendu chytnou větší dopravci. Českou alternaci takové aplikace pochopitelně nemáme.
ZAJÍMAVOST: Sdílenou ekonomiku v dopravě jsme znali už za dob Československa. V Praze fungovala například půjčovna Pragocar.